InformasjonskapslerApport Systems bruker informasjonskapsler til statistikk og til å forbedre din opplevelse. Les mere

Accepter

“I takt med at plukkerne våre blir bedre, begynner de også å kreve mer og mer av systemet, og der har Apport vært raske til å optimalisere. Den viljen til å løse våre utfordringer sammen med oss har vi vært fornøyde med. Vi har mange baller i luften, og det krever en stor grad av fleksibilitet å samarbeide med oss.”

Judith Juhl Silberg, terminalsjef, Coop.dk MAD
Bakgrunn

Satser stort på e-handel

I den kjølige lagerhallen i Vallensbæk finner man nøyaktig samme varer som i en vanlig Coop-butikk, men presentasjonen er unektelig en annen. Her handler det ikke om å gjøre de økologiske gulrøttene og melken interessant for de handlende. I stedet må varene plasseres mest mulig hensiktsmessig for plukkerne, som kjører rundt i nøye planlagte ruter og henter varer til de kundene som har avgitt sine bestilling hos Coop.dk MAD.

Plukkerne har det travelt, for Coops online supermarked er i kraftig vekst.

«Vi har hatt en vekst på 80 prosent i 2014, og det er målet vårt å oppnå like høye vekstrater hvert år de neste tre årene», sier Jesper Wacherhausen som er kommersiell direktør i Coop.dk MAD.

Coop.dk MAD er Coops store satsning på e-handel av dagligvarer, og den kraftige veksten har vært mulig fordi selskapet de siste årene har optimalisert konseptet for deres online supermarked betydelig.  Dette gjelder blant annet med tanke på distribusjon av varene, som er outsourcet til Post Danmark, og med tanke på oppbyggingen av selve lageret.

Resultatet

Effektiv lagerstyring er grunnlaget for suksess

Coop.dk MAD (den gang Irma.dk) ble i 2014 kåret til Danmarks beste og billigste online supermarked i en omfattende test i B.T. Ifølge Jesper Wacherhausen er et velfungerende lager det grunnleggende fundamentet for en online supermarked.

Coop.dk MAD baserer sin lagerstyring på Apport WMS.

«Lagerstyringen vår er forutsetningen for å kunne lykkes med alt det andre. Hvis vi ikke har varene på hyllene, så vi kan pakke dem riktig og levere dem i tide, så spiller alt det andre nesten ingen rolle. For oss handler det mye om å sette kunden i sentrum, og hvis vi skal kunne gjøre det samtidig med at vi vokser kraftig, stiller det store krav til at produksjonsapparatet vårt skal kunne holde tritt», sier han.

«Vi hadde for eksempel en utfordring med spissbelastningsperiodene våre, der plukkerne ikke kunne jobbe effektivt nok i det forrige oppsettet.

Men det har Apport Systems løst», forklarer Jesper Wacherhausen og får støtte av terminalsjef Judith Juhl Silberg:

«I og med at vi har vokst så kraftig, har vi hatt i bruk for en del løpende utvikling av arbeidsprosessene våre. Vi blir klokere underveis, og det har vært viktig for oss at Apport har vært med på å gjøre oss klokere og bidratt til å utvikle konseptet vårt», sier hun.

Perspektivet

Konstant optimalisering av prosesser

Judith Juhl Silberg har som terminalsjef ansvaret for lagerets drift når det gjelder både plukke/pakke, distribusjon og kundeservice. Hun jobber kontinuerlig for å optimalisere lageret, og oppgaven løser hun i tett samarbeid med Apport.

«Det er jo detaljene som gjør forskjellen. Vi ser hele tiden på hvordan vi kan spare tid og bli mer effektive. Det kan være måten ordrene blir frigitt på, eller konsolidering av ruter. Så snart vi ser at en prosess kan gjøres smartere, tar vi kontakt med Apport for å få hjelp til å oversette ideen til en konkret effektivisering», sier hun.

Ifølge Judith Juhl Silberg har Coop.dk MADs ønsker og forventninger til Apport vært stadig stigende.

Så snart vi ser at en prosess kan gjøres smartere, tar vi kontakt med Apport for å få hjelp til å oversette ideen til en konkret effektivisering.”

«Vi begynner å be om flere og flere ting som ikke er standardløsninger, fordi nivået vårt stiger. I takt med at plukkerne våre blir bedre, begynner de også å kreve mer og mer av systemet, og der har Apport vært raske til å optimalisere. Den viljen til å løse våre utfordringer sammen med oss har vi vært fornøyde med. Vi har mange baller i luften, og det krever en høy grad av fleksibilitet å jobbe med oss», sier hun.

Fakta om Coop.dk MAD
  • Coop.dk MAD er Coops store satsning på online supermarked.
  • Lagret i Vallensbæk er 6.000 m2.
  • Det er mer enn 5.000 forskjellige varenumre på hyllene.
  • Utvalget teller alle dagligvaretyper, også ferskvarer, kjølevarer og frysevarer.