InformasjonskapslerApport Systems bruker informasjonskapsler til statistikk og til å forbedre din opplevelse. Les mere

Accepter

“Det var ambisiøst, for vi hadde ingen sjanse for å gå tilbake til det gamle systemet hvis det ikke fungerte. Det gikk imidlertid over all forventning. Det var en aha-opplevelse av de store at det kunne gå så ukomplisert. Jeg har vært med på en lignende prosess tre–fire ganger, og dette har helt klart vært den enkleste.”

Tommy Riise, logistikksjef, ID.
Bakgrunn

Store ambisjoner om vekst

Relativt ubemerket har ID blitt en av landets ledende leverandører av profil- og reklametekstiler, men hvis de skulle innfri ambisjonene om å doble omsetningen på fem år, var det et behov for endring. Det opprinnelige navnet, REXHOLM ble derfor til det mer internasjonale ID, og lagrene i et industriområde i Ulfborg ble erstattet med et nytt 12-000 kvadratmeter stort lager med en iøynefallende plassering i Holstebro.

Selv før flyttingen til Holstebro hadde ID gjort et forsøk på å effektivisere lageret sitt med et nytt system for lagerstyring, men utfallet ble ikke som ønsket.

«Selskapet hadde innført et nytt ERP og hadde bygget en lagermodul oppå det, men det ble aldri en velfungerende løsning, på grunn av manglende fokus både internt i selskapet og hos den samarbeidspartneren de hadde valgt», sier Tommy Riise, som selv ble hentet til ID i oktober 2011 for å optimalisere logistikken.

«Jeg hadde noen gode erfaringer med hva ’pick by voice’ kunne gjøre på et lager så det gikk vi for. Med et talestyrt system har du hendene fri til å gjøre jobben din, og du kan øke både sikkerheten og hastigheten din når du kjører rundt med trucken på lageret, fordi du ikke må lese papirene samtidig», forklarer han.

Valget av Apport

Pålitelig partner

At valget falt på Apport WMS, skyldes i hovedsak to ting. Dels den troverdigheten ID mente at Apport hadde, og dels det fastpriskonseptet Apport bruker.

"Det var viktig for oss å ha en leverandør vi følte var likeverdige med oss, så vi kunne være sikre på at behovene våre ble tatt på alvor. Dessuten har jeg erfaring med at budsjettet sklir ut i denne type prosjekter, og jeg var ærlig talt litt skeptisk til om fastpristilbudet ville holde. Men de holdt hva de lovet, hele veien", sier Tommy Riise.

Endringsledelse

Alle ansatte støttet opp

I gjennomføringsfasen lag ID mye vekt på involvering og opplæring av personalet for å sikre at det nye systemet var godt forankret blant de ansatte.

«I den fasen var Apport flinke til å stille folk til rådighet til å undervise, og forløpet førte til at alle ansatte støttet endringen vi gjorde», sier Tommy Riise.

Implementeringen

En implementering over all forventning

Implementeringen av Apport WMS skjedde i forlengelse av flyttingen av 10.000 paller med varer til det nye lageret.

«Det var ambisiøst fordi vi ikke hadde noen sjanse til å gå tilbake til det gamle systemet hvis dette ikke fungerte. Det gikk imidlertid over all forventning. Det var en aha-opplevelse av de store at det kunne gå så ukomplisert.

Jeg har vært med på en lignende prosess tre–fire ganger, og denne har helt klart vært den enkleste», sier logistikksjef ved ID, Tommy Riise, som blant annet tilskriver suksessen grundig forberedelse fra både ID selv og Apport.

«Vi hadde testet veldig mye, og Apport var heldigvis innstilte på at det skulle testes i bunnen», forklarer Tommy Riise, som etter et par dager kunne se tilbake på en oppstart uten driftstap.

Resultatet

Høyere effektivitet og bedre flyt

I tillegg til at innføringen av Apport WMS i seg selv løfter effektiviteten på lageret, rommer lageret også et nytt transportbane-anlegg som effektiviserer ved å frakte varene fra tre forskjellige oppsamlingssteder på lageret til pakkeriet.

"Dette betyr at lagerarbeiderne kan bli i et bestemt lagerområde og ikke trenger å bruke tid på å kjøre fra det fjerneste hjørnet for å levere varene i pakkeriet. Dette gjør det mulig å planlegge mer effektive ruter. Dessuten gir det bedre flyt i pakkeriet, fordi varene kommer inn den takten de skal brukes – transportbåndet er langt, så det fungerer som buffer", forklarer Tommy Riise.

Lageret som et konkurransefortrinn

Logistikken er avgjørende for vekst

Tommy Riise betegner IDs evne til å levere effektiv logistikk som helt avgjørende for om de ambisiøse vekstmålene kan innfris de kommende årene.

«Mange handelsbedrifter har den utfordringen at de selger noen varer som ligner mye på konkurrentenes. Derfor er det ofte den logistiske løsningen som avgjør om man er konkurransedyktig. Jo sikrere vi er på rask og feilfri levering, jo sterkere står vi», sier logistikksjefen, som ser frem til å utvikle lageret de neste årene med Apport som sparringspartner.

«Vi plukker for tiden 4.000 til 5.000 linjer per dag, og de neste 1.500 kan vi klare innenfor dagens oppsett, men det må likevel gjøres løpende justeringer. Apport har så langt vært svært lydhøre overfor våre innspill, så det er et flott samarbeid vi har fått», sier han.

Det er ofte den logistiske løsningen som avgjør om man er konkurransedyktig. Jo sikrere vi er på rask og feilfri levering, jo sterkere står vi.”

Fakta om ID
  • ID er en av de ledende produsentene av profil-, firma- og reklamebekledning.
  • Selskapet har eksistert i over 30 år – de fleste av dem under navnet Rexholm.
  • ID står bak merker som T-TIME GAME, SILENZIO, YES, NASSAU og PATROL. Selskapet utvikler og produserer også private label-artikler til bedrifter og butikkjeder.
  • Selskapets 12.000 kvadratmeter store lager i Holstebro rommer omkring 9.500 ulike varenumre.
  • Lagerets 18 ansatte plukker ca. 4.000–5.000 linjer per dag.