InformasjonskapslerApport Systems bruker informasjonskapsler til statistikk og til å forbedre din opplevelse. Les mere

Accepter

“For bare fem–seks år siden var vi helt analoge. Og for tre år siden bygget vi en slags WMS-løsning i vårt erp-system. Nå har vi tatt skrittet fullt ut og fått en omfattende og moderne WMS-løsning.”

Administrerende direktør for Søstrene Grene, Mikkel Grene

Fra fysisk forhandler til omnikanal virksomhet

Søstrene Grene tar sikte på å innfri ambisiøse mål for fremtiden. Snart skriver vi 2020, og i løpet av få år har den danske kjeden nesten fordoblet antallet franchisebutikker i de 17 landene hvor søstrene er etablert.

For å kunne håndtere de store varestrømmene til butikkene, har Søstrene Grene investert i et stort, nytt og moderne logistikksenter i Årslev vest for Aarhus. Den nye WMS-løsningen er et avgjørende verktøy for virksomhetens digitale utvikling, med blant annet en ny omnikanal forretningsmodell.

“For bare fem–seks år siden var vi helt analoge. Og for tre år siden bygget vi en slags WMS-løsning i vårt erp-system. Nå har vi tatt skrittet fullt ut og fått en omfattende og moderne WMS-løsning”, forteller Administrerende direktør for Søstrene Grene, Mikkel Grene.

Søstrene Grene er inne i en rivende utvikling med mange nye butikker, men den digitale utviklingen og kundenes ønsker om tilstedeværelse online har stilt nye krav til virksomhetens håndtering av de store varemengdene.

“Utviklingen av vår interne logistikk har vært viktig for oss, ettersom vi gjennomgår en digital transformasjon hvor vi går fra å være en klassisk fysisk forhandler til å være en omnikanal virksomhet. Dette stiller noen helt nye krav til oss. På den ene siden må vi effektivisere den nåværende logistikkløsningen som betjener butikkene, og i tillegg står vi overfor noen helt nye krav fordi vi også må selge på andre måter. For eksempel via nettbutikk, click and collect og så videre. Det har ført til at vi tok skrittet og fikk laget en moderne WMS-løsning, slik at vi til enhver tid har kontroll over nøyaktig hvor produktene våre er i prosessen, og slik at vi kan optimalisere prosessene våre ytterligere”, forteller Mikkel Grene.

"Open heart surgery"

Administrerende direktør for Søstrene Grene, Mikkel Grene, beskriver den pågående transformasjonen fra tradisjonell kjedevirksomhet til et moderne omnikanal mindset som litt av en “open heart surgery”. På en og samme tid skal virksomheten betjene de mange butikkene som før, og samtidig bygge opp et helt nytt systemlandskap.

Helt konkret har Søstrene Grene fått en løsning som på overflaten ligner mange andre. Men det er selvfølgelig alltid helt spesifikke og spesielle krav til den konkrete oppgaven i den enkelte virksomheten. CSO hos Apport Systems, Asger Sandberg Petersen, forklarer:

Mange gode tanker har blitt tenkt, som nå er integrert i systemet.”

“Løsningen hos Søstrene Grene dekker alle funksjonene fra vare inn til vare ut, det samme som systemet stort sett håndterer hos alle vår andre kunder. Men løsningen er likevel ikke som alle andre, for hvert plukk er optimalisert i forhold til butikkleveransene, og løsningen er dessuten integrert med forskjellig automatikk som finnes på deres enorme lager. Mange gode tanker har blitt tenkt, som nå er integrert i systemet”, forteller Asger Sandberg Petersen.

Strategisk utviklingsplan

Digital infrastruktur

I Søstrene Grenes strategiske utviklingsplan har utviklingen av et nytt WMS som sagt vært et avgjørende element. Både for det store nye lageret i Årslev, men også for nettlageret i Viby, som blant annet skal bidra til å støtte Søstrene Grenes nye nettbutikk. Både i den aktuelle og i den fremtidige konkurransesituasjonen handler det om å få håndteringskostnadene ned og utnytte kapasiteten best mulig.

Lager hos Søstrene Grene

“Det har vært en forutsetning for vår utvikling at logistikken vår blir mer effektiv slik at derved reduserer kostnadene. Nå som vi har den digitale infrastrukturen på plass, åpner det også opp for mulighetene for mer automatisering”, forklarer Mikkel Grene og legger til:

“Vi skal være i stand til å gjøre helt nye ting i forretningsvirksomheten vår. Det handler for eksempel om å kunne håndtere et plukk og å kunne levere ute i Europa direkte til sluttkunden der dette tidligere utelukkende skjedde via våre partnerbutikker. Det er et helt annet “ball-game”. Og der er det nye WMS-et med oversikt og kontroll en forutsetning og ruster oss for fremtiden”, forklarer Mikkel Grene.

Fokus

Kunder inn i butikkene

Mens Søstrene Grene overordnet investerer i nettsalg og tilstedeværelse, er samspillet mellom den interne og den eksterne logistikken vesentlig. Målet er nemlig å skape kundestrømmer til de fysiske butikkene, som for manges vedkommende eies av franchisetakere.

“Det er helt avgjørende for Søstrene Grene at utviklingen går mot omnikanal. Det handler ikke om at nå skal vi i konsernet ha en nettbutikk. Vårt fokus er på å få butikkene med i den digitale transformasjonen og på den nye kundereisen. Vi må drive så mye salg som mulig inn i butikkene”, understreker Mikkel Grene.

Før hadde Søstrene Grene bare et lite utvalg av produktene online uten mulighet for kjøp. Med en helt ny hjemmeside blir stort sett alle produktene til salgs online. Det har blant annet vårt nye WMS gjort mulig.

“Vi vet at mange av kundene våre starter handleturen på mobilen, så vi må sørge for at de har mulighet til å finne det de søker etter hos oss hvis det er noe vi har i sortimentet vårt”, forklarer Mikkel Grene.

Det er helt avgjørende for Søstrene Grene at utviklingen går mot omnikanal.”

Valget av Apport

Et moderne WMS, som peker inn i fremtiden

“Apport har gode referanser, og det virket som en god match for oss. Både på løsningen Apport kunne levere, og på kjemien. Det hadde også betydning at dette er en samarbeidspartner som er nær rent fysisk. Med et utenlandsk firma ville det kanskje være vanskeligere å ha den tette dialogen vi har nå. Vi ønsket et moderne WMS som peker inn i fremtiden, men samtidig skulle det ikke være alt for komplekst. Det har vi fått med Apport Systems”, forteller Mikkel Grene.

Hos Apport Systems er Asger Sandberg Petersen enig i at samarbeidet om utviklingen av nytt WMS har vært forbilledlig. Samtidig har det vært inspirerende å oppleve den spesielle bedriftskulturen hos Søstrene Grene.

Oppgaven hos Søstrene Grene har vært både spennende og utfordrende.”

“Utfordrende fordi løsningen ikke bare har vært ren standard, og spennende fordi samarbeidet rundt løsningen for Søstrene Grene har vært preget av profesjonelle personer og en profesjonell tilnærming. Og så har det vært en fornøyelse å samarbeide tett med sympatiske og vennlige mennesker som har vært løsningsorienterte. Dette har helt klart også bidratt til at vi har ønsket å gå den ekstra milen for dem når det har vært behov for det. Det oppstår alltid utfordringer, det vesentlige er hvordan man takler dem, og i så måte har samarbeidet vært upåklagelig”, sier Asger Sandberg Petersen.

Sett i etterpåklokskapens lys

Erfaringer og optimalisering

I etterpåklokskapens klare lys er det lett å se ting man kunne gjort bedre. Og etter prosessen med utvikling og implementering av nytt WMS-system, er det spesielt én ting Mikkel Grene gjerne ville gjort annerledes hvis han skulle gjennom prosessen på nytt.

“Vi valgte å korte ned på testperioden på systemet fordi vi ønsket å komme raskt i gang med alle de nye, viktige digitale mulighetene og vår digitale transformasjon. I ettertid ser vi at vi testperioden burde vært lenger. Dette gikk opp for etter hvert, da vi måtte gå inn og endre og rette opp ting etter at vi hadde startet opp. Det kunne vi godt ha unnvært”, sier Mikkel Grene.

“Det var en beslutning vi fattet med åpne øyne, men det var ikke den riktige beslutningen. Vi råder andre til å unngå å gjøre samme feil”, sier Mikkel Grene, som imidlertid gleder seg over at systemet nå fungerer som det skal og leverer de ønskede resultatene.

Hos Søstrene Grene er det stor tilfredshet med samarbeidet med Apport Systems.

“Vi kunne merke at Apport Systems hadde fokus på å sette seg ordentlig inn i hvilken virksomhet Søstrene Grene er. Og de har vært flinke til å styre prosessen, levere til avtalt tid og med det avtalte innholdet. Det har fungert bra og vi har vært i gode hender”, sier Mikkel Grene, og ser optimistisk frem mot nye mål med full kontroll over lager og logistikk hjemme i Danmark.

Litt lenger fremme i horisonten ligger kanskje et eller flere satellittlagre ute i Europa, men i de kommende årene vil det være fokus på utviklingen av de kunderettede funksjonene.

Medarbejder på Søstrene Grene lager

“Og vi kommer selvfølgelig til å fokusere på fortsatt effektivisering av logistikken vår, slik at vi kan innfri potensialet som helt sikkert ligger og venter når vi får stadig mer erfaring med arbeidsflyt og prosesser”, sier Mikkel Grene.

Hos Apport Systems ser man som sagt tilbake på et spennende og godt samarbeid om det første prosjektet, og selv om det nå er klart, stopper ikke reisen her.

“Vi har gått i gang med å utvikle e-com-WMS for Søstrene Grene, og det er vi selvfølgelig stolte over at vi også ble valgt til å gjøre. Vi gleder oss veldig til fremtiden sammen med Søstrene Grene, hvor vi vil gjøre vårt beste for også her å være deres sparringspartner på logistikkområdet”, sier Asger Sandberg Petersen.

Vil du vite mer?

Hvis du har spørsmål om denne kundehistorien, er du velkommen til å kontakte:

CSO Asger Sandberg Petersen ved Apport på +45 4177 3550 eller på asp@apportsystems.com.